Belgie, Lucembursko

Brusel, Grand Place

Nepočítáme-li Vánoce, jsou podzimní a jarní prázdniny jedinou možností, kdy si můžete vyrazit na nějaký více než víkendový výlet. Máte-li tedy za ženu učitelku. A takových možností je nutno plně využívat. Takže jsem si vzal dva dny dovolené a vyrazili jsme poznat další kus Evropy.

Tentokrát jsme zamířili na severozápad, přesněji do Belgie. A cíle jsme si vytyčili hned tři. Zaprvé jím bylo samozřejmě hlavní město Belgie Brusel. Lehce dostupné vlakem jsou potom krásné Bruggy, které mě svým středověkým rázem zaujaly už kdysi ve filmu In Bruges. O něco dále je Lucemburk, hlavní to město Lucemburska, ale když už jsme se v oblasti nacházeli, využili jsme příležitosti a jednodenní výlet jsem naplánoval i tam. Kdoví, jestli se sem ještě někdy dostaneme a možnost vybarvit si další stát, jehož hlavní město jsme navštívili a zároveň tam našli nějakou tu kešku, se nezahazuje.

Bruggy

Protože jsme velice rychle zlenivěli, zavrhli jsme autobus a hledal jsem proto nějaké vhodné letecké spojení. Z Prahy do Bruselu těch možností bez přestupů zase tak moc není. Nízkonákladovka Wizz Air je sice k dispozici, ale po krátkém pátrání na internetu jsem k ní (uznávám že zbaběle) rychle ztratil důvěru. Například časté odložení letu jsme si nemohli dovolit, náš podzimně prázdninový čas byl přesně ohraničen. Čili další volba padla na Brussels Airlines. Ovšem během těch pár dní, co jsme se rozhodovali, jestli teda poletíme nebo ne, levné letenky zmizely, takže nakonec padla volba na klasické ČSA. Ať žije česká kvalita ;-)

Vše potřebné jsem tedy zamluvil a pozjišťoval a už jsme se jenom těšili, až nadejde ten šťastný den. Zároveň jsem také sledoval předpovědi počasí, protože konec října bývá dost deštivý i u nás, natož v Belgii. Nakonec to ale dopadlo nad očekávání dobře, i díky bratrovi, který každý večer podával podrobné meteorologické předpovědi, abychom si jednotlivé výlety vhodně naplánovali a dešti vždy někam ujeli.

Ve středu (27. 10.) jsme tedy vyrazili. Veškeré přesuny na pražské nádraží se povedly bez problémů, takže jsme se mohli nechat odbavit a vesele (já smutně) prohlížet letištní obchůdky. Odlétalo se tak nějak načas, takže jsme se brzy ocitli na belgickém letišti Zaventem. Následoval krátký přejezd vlakem do Bruselu. Ze stanice, jejíž jméno vás jistě nezajímá, jinak bych napsal, že to byla Bruxelles-Congres, jsme potom už párminutovou procházkou došli až do místa našeho ubytování, jímž byl hostel Sleep Well. Krásně umístěný přímo v srdci Bruselu, jenom pár minut od Grand-Place, co více si přát?

Z webkamery

Po ubytování jsme se hned vypravili ven. To už byl večer. Prošli jsme si hlavní bruselské náměstí Grand-Place, jež lemují nádherně zdobené cechovní domy, vévodí mu pak samozřejmě radnice. Krásná podíváná jak ve dne, tak i při večerním osvícení. Zároveň jsme využili webkamery, která je na jednom z domů a dá se přes internet ovládat (otáčet, přibližovat), takže jsme napsali Péťovi, aby si nás našel a udělal nějaký ten screenshot na památku :-) Jeden z nich přikládám, jinak kompletní výběr z fotek je jako obvykle na Picasu ve fotogalerii.

Bruggy, Belfort

Že jsme občas hledali nějakou tu kešku asi nemusím zmiňovat, něco najít se povedlo všude, i když extrémní úspěšnost to nebyla, přece jenom toho bylo všude spoustu zajímavého k vidění, tak jsme nemohli s geocachingem ztrácet příliš mnoho času (celkem odloveno tuším 8 kousků).

Po večerní procházce tedy spát a po zvážení předpovědi počasí jsme se rozhodli druhý den pro Bruggy. Nejprve však snídaně, která na můj vkus obsahovala příliš málo masa, tedy salámku (žádný) a sýru (žádný). Belgičané si asi rádi neustále oslazují svůj život. Vždyť jsme si také během pobytu dali nějakou tu vyhlášenou belgickou čokoládu nebo bruselské vafle.

Cesta z Bruselu do Brugg trvala myslím něco přes hodinu. Přivítalo nás krásné menší městečko, které mohu každému jenom doporučit. Z celé dovolené se nám tady líbilo asi nejvíce. Jak se všude dočtete, Bruggy si uchovaly svůj malebný středověký ráz a protože jsou protkány sítí kanálů řeky Reie, přezdívá se jim Benátky severu.

Bruggy, Onze Lieve Vrouwekerk

A když Benátky, nechali jsme se svést na jednom z člunů i se zhruba půlhodinovým výkladem. Počasí nám vyšlo, že by bylo horko, to samozřejmě ne, ale nepršelo, což je ve zdejších zeměpisných polohách docela vzácnost. Navíc v tomto období zde turistů nebylo zase tak mnoho, což jistě dojmu z Brugg hodně napomohlo. V hlavní sezóně je prý město doslova přeplněné.

Mrkněte tedy do fotogalerie, abyste alespoň trochu té atmosféry nasáli. K vidění toho bylo hodně, z nejzajímavějších věcí asi nutno zmínit náměstí Burg s bazilikou sv. Krve, kde je uchovávána údajná kapka krve Ježíše Krista. Vyšli jsme si i nahoru na věž Belfort, ze které je krásný výhled na město, i když v současnosti je pro rekonstrukci z části uzavřená. Kdo jste viděl zmiňovaný film s Colinem Farrellem a Ralphem Fiennesem, tomu tato místa jistě nemusím připomínat ;-)

Známé jsou i belgické fries, což jsou jakési dvakrát smažené hranolky či co… řekl bych tedy předsmažené a potom usmažené, jak netradiční :-) Každopádně přišly vhod, jednou s chilli kečupem a jednou s poctivou tatarkou.

Lucemburk

Když jsme se vrátili do Bruselu, měli jsme ještě čas prohlédnout si katedrálu Sts. Michel et Gudule, která zvenku připomíná pařížský Notre Dame.

Další den, tedy pátek, přišel na řadu Lucemburk. Z Bruselu tam jezdí vlak každou hodinu a i když to není zase tak extrémně daleko, staví poměrně často, takže cesta vyjde celkem na tři hodiny. Ale času jsme měli dost a vyrazili hned ráno, takže jsme stihli vše, co jsme chtěli.

Jak bylo řečeno, Bruggy se nazývají Benátkami severu. V případě Lucemburku existuje také takové přirovnání – Gibraltar severu, vzhledem ke zdejším opevněním. Propracovaný pevnostní systém byl mnohokrát přestavován a rozšiřován a v současné době je zařazen mezi památky UNESCO. Kasematy, jak je systém nazýván, jsme si nenechali ujít. Občas jsou chodby opravdu úzké, tmavé a mnohdy i slepé, takže pro lidi trpící klaustrofobií to příliš příjemný zážitek být nemusí.

Lucemburk

Kromě různých kostelů a náměstíček či samotného historického centra vyvýšeného na kopečku jsme hodně času strávili u dominanty, jíž je most Adolf (Pont Adolphe). Je velmi fotogenický a dá se projít po něm, pod ním, okolo něho, a tak dále :-) Také jsme viděli palác, kde by měl snad sídlit velkovévoda lucemburský.

No a na poslední den kvůli počasí, ač to původně bylo plánováno v trochu jiném pořadí, zbyl Brusel samotný. Ačkoliv jsme díky umístění ubytování mohli některá místa, jako je třeba světoznámý čurající chlapeček, navštívit již předchozí dny po večerech a odpoledních, sobota byla pro hlavní město vyhrazená kompletně celá. Občas trochu pršelo, ale nic, co by se nedalo přežít.

Ještě jednou jsme tedy – tentokrát za světla – shlédli a nafotili historické náměstí, viděli nějaké ty moderní sochy, královský palác (podle vlajky by měl být král zrovna přítomen), kostely, parky, například Parc du Cinquantenaire, kterému dominuje vítězný oblouk, či třeba Evropský parlament. Když nás navigace vedla k nejbližšímu McDonaldovi (tedy k jídlu a záchodům), prošli jsme si i poněkud černošskou čtvrtí. Na závěr jsme ještě počkali, co předvede bruselský orloj – hlasitost chvályhodná, ale ten pražský se navíc umí hýbat :-)

Spokojení a plni dojmů jsme tedy v neděli hned brzy ráno zamířili zase na letiště, které je trochu (asi tak milionkrát) větší než to pražské. Každé z navštívených měst bylo výjimečné něčím jiným a upoutalo jiným charakterem, každopádně nás už čekal Hradec, který je výjimečný hlavně tím, že v něm musíme pracovat :-) Zazvonil zvonec a pohádky je konec.